torstai 10. syyskuuta 2015

Vaihteistot

Automaattivaihteisto

Nestekytkin/nestevaihde toimii kytkimenä vaihteiston ja moottorin välillä. Välitykset muuttuvat pyörintänopeuden muuttuessa sekä moottorin imusarjan alipaineen muuttuessa. Eri tilanteissa kolmesta kytkimestä jokin lukkiutuu hydraulisesti. Kytkimien lukkeutiminen kytkee planeettapyörästöstä jonkin osan (aurinkopyörän, kehäpyörän tai planeettakannattimen) paikalleen.

DSG

DSG on nimitys elektroniinisesti varustetuille 6 -ja 7-portaisille vaihteistoille. Autossa jossa on DSG ei ole kytkinpoljinta, vaan vaihteen vaihtaminen tapahtuu käsin valitsemalla tai automaattisesti.

Kaksoiskytkinvaihteisto on autoissa käytettävä automaattivaihteisto.
Se sisältää kaksi kytkintä, toinen parittomille ja toinen parillisille vaihteille. Tämä mahdollistaa sen, että seuraava vaihde on jo kytkettynä valmiiksi käyttöä varten. Tässä vaihteistossa ei tarvita hydraulista momenttimuunninta.
Useimmat nykyiset kaksoiskytkinratkaisut ovat toteutettu märkinä, eli monilevykytkimet ovat öljykylvyssä.
Uudemmissa seitsemänportaisissa kaksoiskytkinvaihteitoissa on kuivat tai märät kytkimet.

CVT

CVT on variaattori yleensä. Kun moottoriin yhdistetyn kaksiosaisen kiilahihnapyörän puolikkaat siirtyvät toisiaan lähemmäs, niin hihna siirtyy ulkokehälle päin, jonka seurauksena hihnan nopeus kasvaa. Silloin kun hihnan pituus ei muutu, hihna siirtyy lähemmäs akselia käytettävällä akselilla olevalla hihnapyöän avulla. käytettävän akselin pyörintänopeus tällöin kasvaa. Koska muutokset tapahtuvat samanaikaisesti, järjestelmä kattaa suuren välityssuhdealueen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti