keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

Nokka-akselin hammashihnan vaihto Volvon B4204T moottorin

Ensin pyöritimme kampiakselia, ja koitimme että pyöriikö se ympäri niin kuin sen pitäisi. Kampiakseli ei pyörinyt kunnolla, koska hihna oltiin asennettu väärin.
Sitten löystytimme kirisimen, jotta saimme nokka-akselin hammashihnan pois. Sitten pyöritimme kohdistusmerkit paikoilleen.
 Sen jälkeen kun ne olivat oikeilla kohdillaan, niin aloimme asentamaan hihnaa takaisin paikoilleen. Aluksi kiristimme hihnan nokka-akselien välille, ja siitä kampiakselin ohi, sitten kiristimen ja vesipumpun kautta takaisin nokka-akselille. Sen jälkeen tarkistimme vielä, että kohdistusmerkit ovat kohdallaan. Sitten kiristimme kiristimen.
 Lopuksi pyöräytimme kampiakselia pari kierrosta ympäri.


Hammashihna vaihdetaan yleensä 50 000–160 000 kilometrin välein.

Hammashihnan vaihdon yhteydessä suositellaan vaihtaa samalla kiristysrulla ja vesipumppu.

Jos moottorin hammashihnA katkeaa moottorin käydessä, niin männät ja venttiilit törmäävät.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti