tiistai 9. huhtikuuta 2013

Poraus, kierteitys ja kierteiden korjaus

Ensiksi leikataan metallista oikean kokoinen pala.
Sitten palan keskelle tehdään merkki pistepuikolla porausta varten.
Sitten etsitään oikeankokoinen poranterä pylväsporakoneeseen. Seuraavaksi pala asetetaan pylväsporakoneeseen tukevasti niin että poranterä on samalla kohdalla merkityn kohdan kanssa. Seuraavaksi porataan reikä.
Seuraavaksi tehdään kierre. Pala asetetaan ruuvimenkkii tiukasti, jotta se pysyy paikalla. Sitten etsitään sopivan kokoinen kierretappi ja asetetaan iukalle kiinni vääntimeen. Sitten kierretappi asetetaan mahdollisemman suoraan porattuun reikään kiinni, ja aletaan vääntämään.

Kun kierre on valmis, niin koitetaan sen lujuus. Kierteeseen laitetaan oikean kokoinen pultti, ja väännetään momenttiavaimella aina enemmän niin kauan että kierre hajoaa.

Lopuksi kierre viellä korjataan niin, että porataan reikkään, jotta vanha pultti saadaan pois. Sitten oikean kokoisella kierretapilla tehdään kierteet.

Minulla kierteet kestivät 60 Nm.
Työtä tehdessä pitää muistaa suojalasit poratessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti